A civil szervezetek működésében is gyakran előfordulnak olyan változások, melynek 60 napon belüli bejelentése kötelező a székhely szerint illetékes törvényszéken.
Ilyen változás lehet:
- A vezető tisztségviselő személyében bekövetkező változás,
- Székhely-, telephelyváltozás,
- Alapító okiratban bekövetkező módosítás ( célok, tevékenységek, közhasznúság…)
- Névváltozás,
- Megszűnés, egyesülés, átalakulás.
A változások bejelentésére a „PK 101-V” elnevezésű formanyomtatvány szolgál, mely az ÁNYK programon keresztül kitölthető és a cégkapun keresztül beküldhető a változást bizonyító dokumentumokkal együtt. A csatolandó dokumentumok lehetnek:
- Vezető tisztségviselő lemondása, új választása, (elfogadó nyilatkozat)
- Alapító okirat,
- Döntést hozó szerv jegyzőkönyve és jelenléti íve
- Székhely használati hozzájárulás.
A változással érintett döntések meghozatala során figyelemmel kell lenni arra, hogy a változással érintett döntést az arra jogosult szerv hozza meg a kellő létszámmal és szavazati aránnyal, a döntést hozó szervet a jogszabályi előírások és alapító okirat szerint hívják össze.
A változás bejelentési kérelmet az arra jogosult képviselő nyújthatja be. Tekintettel arra, hogy a PK 101- V nyomtatvány terjedelmes, célszerű a kitöltés előtt a kitöltési útmutatót is áttanulmányozni, illetve a beküldés előtt a nyomtatvány ellenőrzését végig futtatni a hiánypótlás elkerülése végett.